tiistai 6. marraskuuta 2007

Pankissa vara parempi...

Olen toistuvasti kertonut kuinka paljon työtä on Intiassa on asioiden hoitamisessa, siksipä teenkin yhden jutun pelkästään yhdestä kohtaamastani haasteesta.


Operaatio Citybank

Operaatiosuunnitelma lyhyesti:

Tilihakemus sisään, 10 pv jälkeen kortit, shekkivihot, PIN tunnukset yms tulevat kuriirin toimittamana kämpille ja tili on käytettävissä niin netissä kuin jokapäiväisessä asioinnissa välittömästi. Nostan ekat rahat tililtäni n. kolmen viikon kuluessa.

Operaation kulku ja lopputulos vaiheittain:

Intiassa pankkitilin avaaminen niinkuin aika monet muutkin asiat mm. rekisteröityminen vaativat osoitteen. Siitä johtuen saatoimme aloittaa operaation n. viikko sen jälkeen kun saavuimme Intiaan. Näin ollen oli vaarassa että emme saisi ensimmäistä palkkaa tänne ollenkaan, mutta positiivisina ihmisinä ajattelimme että eiköhän aika riitä siihen(jatkossa yritänkin välttää kokonaan negatiivista sävyä tässä jutussa)

10.09 lähdimme kollegani kanssa tekemään tilihakemusta, mutta kuinka ollakkaan Intialaisilla oli erittäin kehittynyt toimintamalli jossa asiakas saa mukavan pähkinän metsästää kaksi valokuvaa, todisteen asumisesta täällä eli ns. address proof (painettuna viralliselle työnantajan paperille tietenkin), kopiot passista/viisumista, kopion työnantajan ID-kortista, lemmikin nimen, kengännumeron ja anopin tyttönimen. Tokihan meillä oli kaikki tarvittava mukana mutta yksi pieni asia oli unohtunut... tälle hakemukselle oli pyhitetty yksi tietty aika päivästä ja tuo asialle varattu aika olisi saatavilla juhlallisesti jo huomenna...

11.09 Tällä kertaa olimme juuri oikeaan aikaan liikenteessä joten pankin toimihenkilo oli paikalla. Hakemuksen täyttö meni todella kivuttomasti, koska meillä oli kaikki tuiki tarpeellinen materiaali mukana. Hakemuksessa oli muutamia hienoja piirteitä esim allekirjoitus tuli kahdeksaan eri paikkaan. Sanottakoon vielä että nämä kahdeksan tulivat täsmätä keskenään sekä myös passissa olevaan allekirjoitukseen(joka oli vuodelta 1998...) Niinpä sain kunnian harjoitella paperin täyttämistä ihan alusta uudelleen, koska pankki-ihminen reilusti kertoi minulle tästä allekirjoitus ominaisuudesta vasta täytettyäni hakemuksen. (huom, hakumuksessa oli viela yksi hieno ominaisuus että jokainen korjaus tuli vielä varustaa omalla allekirjoituksella joten allekirjoitusten kokonaisluku hakemuksessa nousi yli 10 eli saimme mahdollisuuden todellakin treenata sitä...) Kolmannella kertaa sain kuin sainkin allekirjoitukset täsmäämään (tekstaamalla) joten pääsimme tyytyväisinä poistumaan ja odottelemaan luottavaisin mielin pankkimateriaaleja jotka luvattiin 10 työpäivän sisällä.

25.09 Jostain syystä en saanutkaan pankkimateriaalia tänään. Ajattelin että huomenna se varmaan tulee, olen luultavasti sekoittanut päivät...

03.10 Citybank on viikon jäljessa aikataulusta ja kollegani sai viikko sitten tilinsä käyttöön niinku meille pyhästi luvattiin. Niinpä laitoin ystävällisen kyselymailin asiasta. Vastaus oli hieman vaikea selkoinen joten jouduin laittamaan uuden mailin aiheesta. Tällä kertaa sain todella kattavan ja seikkaperäisen vastauksen: meillä on joku tekninen vika sinun tilin suhteen. Se vastaus rauhoitti täysin mieleni.

09.10 Pankki todellakin toimitti suhteellisen asiallisessa ajassa kortit, shekkivihot yms kun aikaa meni vain 6 päivää edellisestä. Koska minulle ei pankin hidasteluista johtuen saatu palkkaa Intiaan ei minulla nyt sitten ollut tilillä käyttöä ennen seuraavaa tilipäivää...

16.10 Päätin tsekata pankkimatskun hiukan etukäteen ja ihmettelin että miten kätevästi Citybank on piilottanut kahteen erilliseen kirjekuoreensa kaikki PIN koodit (Intiassa on edistyksellinen systeemi jossa on kaksi eri tiliä kaikilla: toinen palkalle ja toinen veronpalautuksille...) Tarkistelin kavereilta ja kuulin että minulle olisi tullut toimittaa kolmas erillinen kirjekuori jossa olisivat sitten olleet PIN koodit...

17.10 Jälleen mailia pankille ja tällä kertaa tekstistäni saattoi varmaan aistia pientä epäuskoa käsityskyvystäni heidän hienoon systeemiinsä. Pankin jälleen niin tyhjentävä vastaus oli: ne on lähetetty sinulle kuriirilla. Mieli rauhallisena kirjoitin uuden hieman tarkemman kuvauksen mitä mieltä olin heidän niin sanotun pankkinsa toiminnasta ja mitä odotan heiltä jatkossa.

18.10 Sain vastauksen jossa annettiin minulle erittäin kohtuullisesti jopa kaksikin vaihtoehtoa toimia. Joko soittaa asiakaspalveluun jotta toimittavat mulle uudet tai lähettää kehittyneessti postitse pyyntö aiheesta sille erikseen valmistetulla lomakkeella.

22.10 Pitkän viikonlopun jälkeen soitin asiakaspalveluun ja katsohan kummaa, PIN koodien lähettäminen uuteen osoitteeseen oli teknisesti mahdotonta kuin myös firman osoitteeseen kun minun tilihakemuksessa ruksi ei ollut tarkoituksen mukaisessa kohdassa… Eli saan täyttää virallisen hakemuspohjan jolla voin jo 5 pankkipäivän kuluessa ne sitten saada. (kunhan olen sen jättänyt johonkin tiettyyn “Vividus” laatikkoon)

24.10 Laitoin hakemuksen Vividus laatikkoon.

02.11 Eipä ole PIN koodeja kuulunut ja sain ekan tilin käteisenä koska olin päivää liian myöhään ilmoittanut tilinumeroni firmalle… Eikä enää jaksa myöskään kirjoittaa positiivisessa mielessä…

03.11 Koska minulla ei edelleenkään ole PIN koodeja jouduin pankkiin tallettaan shekkiä ja nostaan samalla rahaa käteisenä. Luulinpa jälleen kerran väärin. Et voi vain mennä röyhkeästi ja tallettaa shekkiä omalle tilillesi, saati että nostaisit sieltä sen jälkeen käteistä. Vaan sinun pitää täyttää shekkilappu ja niitata shekki siihen kiinni, tiputtaa se taas johonkin ihmelaatikkoon ja rahat tulevat tilillesi kolmen pankkipäivän kuluessa. Mit.. vit… pikkusen meinas ottaa eturaivosta kun oltiin menossa juuri tuhlaamaan ekoja palkkarahoja…
05.11 Rahat saapuivat tililleni tasan 18:00 ja sain asiasta jopa varmistuksen maililla.
06.11 Selvittelin pankista että missähän vaiheessa PIN koodi asian selvitys on menossa kun on kulunut jo 10 pankkipäivää luvatusta 5:stä… Selvis tietenkin ettei hakemus ole tullut edes vielä perille, joten pyysin uutta pohjaa.

07.11 Hipsin kiltisti jälleen pankkiini nostamaan rahoja ja lähettään hakemuspapereita uusiksi. Ja kuinka arvata saattaa ei voinut mennä tämäkään kuin elokuvissa. Jouduin kirjottamaan itselleni shekin että saisin omalta tililtäni rahaa. Virkailija vertasi allekirjoitustani siihen jonka olin n. 2 kk:tta aiemmin raapustanut tilihakemukseen. Eikä todellakaan täsmännyt, eli sillä allekirjoituksella ei rahaa tipu eikä lirise. Niinpä minut lähetettiin johonkin toisen kerroksen konttoriin jossa toinen virkailija näytti mulle allekirjoitukseni joka minun piti sitten kopioida shekin taakse. Siis täh... tämä vaihe meni minunkin rajallisen käsityskyvyn tuolle puolen joten en kommentoi asiaa enempää, koska taustalla on varmasti jokin todella hyvä syy… Sitten tämä toinen virkailija laittoi jonku hyväksyntä tekstin shekkiin ja lompsin takas edelliselle tiskille. Siellä virkailija sitten pyysi vielä minua kopioimaan sen allekirjoituksen kertaalleen shekkiin. Ja uskokaa tai älkää sain kuin sainkin rahaa tililtäni, olipa hieno fiilis kuin olisi Maratonin juossut… henkisesti siis ;-)

13.11 Eli lyhyesti olin saanut ekat rahani Intiassa n. kahdessa kuukaudessa ja edelleen odotan noita PIN koodeja. (olen sentään saanut soiton tänään että hommaa prosessoidaan ja 5 pankkipäivän sisällä saan koodit… jotenkin epäilen että niinköhän nuo saapuvat mulle koskaan…)

17.11 Tänään se sitten vihdoin tapahtui, sain PIN koodit!!!!!!!!!!
Tunnelma on aivan kuin jouluna... ;) Eipäs siinä mennytkään kuin reilut kaksi kuukautta ja viikko ku sain vihdoinkin tilin täysin käyttööni...

2 kommenttia:

John West kirjoitti...

Uskomatonta, ei voi muuta sanoa. Ei ois meitin käämit tuota pelleilyä kestäny. Jeesus mitä touhua.

Sami kirjoitti...

Kiitoksia koti-isille kommenteista. Taalla noita pelleilyja joutuu kestaan paivittain, tuo pankki asiointi kavi vaan "hyvasta" esimerkista. Tuskin kotimaassa ihan heti alkaa valittamaan jos joku palvelu hiukan tokkii...